Supermarkten en winkels vergroot, huurcontracten van beide supermarkten met 10 jaar verlengd, diverse nieuwe huurders én toekomstbestendig

WP Retail Invest (WPRI) is sinds 2012 eigenaar van winkelcentrum Tolberg in Roosendaal. Vanaf 2013 ontwikkelde WPRI een ambitieus plan voor de herontwikkeling van het winkelcentrum. Medio 2021 kon eindelijk worden gestart met de gefaseerde realisatie van dit plan. Ruim drie jaar later nadert het project zijn voltooiing met forse uitbreidingen van zowel Albert Heijn (eind deze maand) als PLUS (medio 2025) en het afsluiten van nieuwe 10-jarige huurcontracten met beide supermarkten. Daarmee staat winkelcentrum Tolberg weer op de kaart en is het klaar voor de toekomst.

Fraai en duurzaam ontwerp
Tijdens de uitvoering van het herontwikkelingsplan ging het winkelcentrum vrijwel volledig ‘op de schop’. Hierbij is een deel van de oude winkels gesloopt om plaats te maken voor nieuwbouw. De passages zijn voorzien van nieuwe halfopen glazen kappen die natuurlijke ventilatie waarborgen, terwijl de passage-ingangen afsluitbaar zijn gemaakt met automatische schuifdeuren. Ook is de bestrating volledig vernieuwd. “We zijn enorm blij met het fraaie ontwerp van wUrck Architecten –
en dan met name met de karakteristieke houten ‘boom’ die de kapconstructie boven het centrale plein ondersteunt. Daar zijn we extra trots op,”
aldus managing partner Gert-Jan Veldkamp van WPRI.

Het centrale plein van winkelcentrum Tolberg met de karakteristieke boomconstructie die de glazen kap ondersteunt

Ook op het gebied van duurzaamheid zijn flinke stappen gemaakt. De isolatiewaarde van de gebouwschil is bijvoorbeeld verbeterd en voldoet aan de toekomstige eisen. Daarnaast zijn alle winkels voorzien van nieuwe, extra geïsoleerde daken en nieuwe winkelpuien met hoogwaardig isolatieglas. Voor extra energiebesparing is ledverlichting toegepast en is het winkelcentrum nagenoeg gasloos. De ondernemers zelf hebben een bijdrage geleverd door te investeren in moderne, energiezuinigere installaties. Dankzij dit complete pakket van maatregelen is het energieverbruik van het winkelcentrum als geheel drastisch gedaald.

Tot slot is de openbare ruimte rondom het winkelcentrum opnieuw ingericht. Het aantal parkeerplaatsen is daarbij met ruim een kwart uitgebreid tot circa 280 (waterdoorlaatbare) plaatsen. Als afronding van het project richt WPRI zich de komende periode op het installeren van zonnepanelen en zal het interieur van winkelcentrum worden opgefleurd met groene beplanting en extra zitelementen.

“Prima balans tussen landelijk filiaalbedrijf en couleur locale
WPRI streeft voor haar winkelcentra naar een uitgebalanceerde mix tussen landelijk filiaalbedrijf en sterke couleur locale. Ofwel: lokale ondernemers die echt een verschil kunnen maken. Hierin is WPRI volgens managing partner Roderik Lüschen bij Tolberg absoluut geslaagd. “De landelijke trekkers van winkelcentrum Tolberg zijn Albert Heijn, PLUS en Kruidvat en deze landelijke spelers huren straks samen circa 4.140 m2 bvo*. Daarmee komt de balans tussen ‘landelijk’ en ‘lokaal’ op 65-35 en dat is voor ons perfect.”

Diverse nieuwe huurders
Per saldo is het winkelcentrum in omvang met ruim 50% toegenomen van 4.700 m2 bvo tot 7.100 m2 bvo. Dankzij deze uitbreiding kon WPRI de afgelopen twee jaar diverse nieuwe huurders verwelkomen, waaronder Kruidvat, Trend Hairstylers, dierenspeciaalzaak Discus en Mooi Optiek. Op dit moment zijn nog slechts enkele units beschikbaar voor verhuur.

De nieuwe passage-ingangen zijn afsluitbaar gemaakt met automatische schuifdeuren

Vertrouwen van zittende ondernemers
Opvallend is dat de zittende ondernemers – zonder uitzondering – de herontwikkeling hebben aangegrepen om hun zaak te verplaatsen en/of te vergroten en hun assortiment uit te breiden. “Dat deze ondernemers hun nek hebben uitgestoken om dit avontuur met ons aan te gaan, verdient echt een enorm compliment. Winkelcentrum Tolberg heeft, mede door deze ondernemers, een betere en hoogwaardigere branchering gekregen,” aldus Lüschen. “De herontwikkeling wordt bovendien gewaardeerd door de consument: we krijgen van al deze ondernemers te horen dat zowel het aantal bezoekers als de besteding per consument zijn gestegen”.

Ruimte voor ambitie
Deze praktijkervaringen worden ondersteund door recent onderzoek dat in opdracht van WPRI is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Locatus. Dit onderzoek wijst uit dat het aantal bezoekers het afgelopen jaar met bijna 28% is toegenomen.

Ook klanten positief
Daarnaast laat WPRI regelmatig de mening van de bezoekers peilen. Hieruit komt onder meer naar voren dat:

  • klanten sinds de verbouwing positiever zijn over het winkelcentrum en het een verbetering vinden;
  • klanten positief oordelen over de sfeer, de uitstraling, de bereikbaarheid en het winkelaanbod;
  • 34% van de klanten het winkelcentrum nu vaker bezoekt dan voorheen.

* Albert Heijn 1.957 m2 / PLUS 1.821 m2 / Kruidvat: 363 m2.

 

© Copyright 2019 - WP Retail Invest