Het CBS rapporteert dat de detailhandel in juli van dit jaar 9,7% meer heeft omgezet dan in juli 2019. Dat is de op één na grootste groei sinds het begin van de publicatie van koopdag-gecorrigeerde cijfers in 2005. Het verkoopvolume lag 7,1% hoger. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet. Daarnaast is online ruim 38% meer omgezet.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in juli. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 12,0% hoger dan in juli 2019.

Omzet non-foodwinkels 10,2% hoger
De omzet van de winkels in non-food groeide in juli met 10,2%. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 8,3% hoger dan een jaar eerder. Ook in juli hebben de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus hun stempel gedrukt op de resultaten, maar wat minder extreem dan in de voorgaande maanden.

De winkels in meubels, woninginrichting, doe-het-zelfartikelen, keukens, vloeren en recreatieartikelen realiseerden in juli de hoogste omzetstijgingen. De omzet van de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren is al zes maanden achter elkaar met dubbele cijfers gegroeid. Ook de winkels in consumentenelektronica en witgoed hebben meer omgezet dan een jaar eerder.

Aan de forse omzetverliezen van de kledingwinkels en de winkels in schoenen en lederwaren kwam in juli een eind. Weliswaar kampten deze winkels nog met omzetverlies, maar dat was een stuk kleiner dan in de voorgaande maanden. Ook de drogisterijen hebben in juli minder omgezet dan een jaar eerder. De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in juli 5,6% meer omgezet dan in juli 2019. Het verkoopvolume groeide met 2,1%. De omzet van de supermarkten lag 4,8% hoger dan een jaar eerder. De omzettoename van de speciaalzaken was met 10,9% ongekend groot.

Online omzet ruim 38% hoger
De online omzet was in juli 38,3% hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 29,6% meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 51,4%.

Bron: cbs.nl