Uit het onlangs verschenen rapport ‘Online supermarktomzet op waarde geschat (2019)’ – uitgevoerd door kennisplatform Supermarkt & Ruimte in samenwerking met onderzoeksbureau Strabo en vastgoedadviseur SuperVastgoed – blijkt dat de online supermarktbestedingen – na een gestage groeiversnelling in de afgelopen paar jaar enigszins lijkt te zijn gestabiliseerd.
Supermarkt & Ruimte startte in oktober 2015 samen met Strabo en SuperVastgoed een monitor waarbij elk half jaar zo’n 1.500 (sinds 2018 zelfs 1.750) consumenten online of telefonisch worden bevraagd over hun koopgedrag ten aanzien van online supermarktbestedingen. Door de weging en samenstelling van de onderzoeksgroep zijn de resultaten representatief voor Nederland. De onderzoeksresultaten geven dan ook een betrouwbaar beeld van de ontwikkeling van het online kopen van supermarktproducten.
Online omzetgroei vlakt af
De eerste meting in 2015 wees uit dat de online supermarktomzet gegenereerd door consumenten in dat jaar 0,8% van de totale supermarktomzet bedroeg. In de jaren erna groeide het aandeel online gestaag: 1,3% in 2016, 1,6% in 2017, 2,9% in 2018 en zelfs 3,4% in april 2019. Volgens de meest recente peiling (oktober 2019) is die sterke groei er inmiddels uit en bedraagt het aandeel online 3,0%. Dat is heel wat meer dan in Duitsland (waar online ‘boodschappen doen’ nog nauwelijks van de grond komt), maar aanmerkelijk minder dan in landen als Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.
Waarde per online bestelling lager
Opvallend is dat de gemiddelde besteding per online supermarktorder is gedaald. Bestelde de consument in 2016 nog voor gemiddeld € 90,- per keer, eind 2019 vermeldde de online ‘kassabon’ gemiddeld een bedrag van € 75,-. Zware en/of volumineuze producten zoals frisdranken, water, sappen, alcoholische dranken en toilet- en keukenpapier zijn online het populairst. Zelfzorg- en geneesmiddelen en drogisterijartikelen koopt de consument daarentegen het liefst nog gewoon in de fysieke winkel.
Volop toekomstperspectief voor de supermarkt
Supermarkt & Ruimte, Strabo en SuperVastgoed concluderen in hun rapport dat de trend van online boodschappen doen zeer zeker zichtbaar is, maar dat het lang niet zo’n vaart loopt als een aantal jaren geleden werd beweerd. Ze blijven dan ook van mening dat supermarkten op goede locaties ook in de toekomst weinig last zullen hebben van het internet, zeker niet wanneer er wordt geïnvesteerd in het versterken van de locatiekwaliteit.
Meer weten?
Lees dan het volledige rapport Online supermarktomzet op waarde geschat (2019)