DUIVEN – De Passage in Duiven krijgt een facelift. Door de nadruk op de dagelijkse boodschappen te leggen, hoopt de nieuwe eigenaar de leegstand in het winkelcentrum weg te werken. Duiven worstelt al jaren met de leegstand in het centrum. Volgens de jongste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) staat 16 procent van de winkels in Duiven leeg. In De Passage gaat het om 20 procent leegstand. Dit betekent dat 1 op de 5 panden geen invulling heeft.

Vastberaden
WP Retail Invest (WPRI), de nieuwe eigenaar van het winkelcentrum, is vastberaden om daar verandering in te brengen. “We zien potentieel in De Passage en geloven dat we het winkelcentrum weer kunnen laten bruisen”, zegt managing partner Roderik Lüschen.

Dagelijkse boodschappen
De Passage moet voornamelijk een winkelcentrum worden voor de dagelijkse boodschappen. Daar horen goed functionerende supermarkten bij. Het idee is daarom om de Jumbo te verplaatsen naar De Passage, die ook al een Albert Heijn heeft. “Het winkelcentrum wordt aangevuld met horeca en mode, maar die branches zijn niet de hoofdzaak. Op die manier kunnen we de structurele leegstand in het centrum van Duiven wegwerken en het dorp weer sterk maken”, zegt Lüschen.

Tijdelijke invulling
Maar een supermarkt verplaatsen, dat gaat niet zomaar. “Het is een ingewikkelde kwestie. We gaan binnenkort in gesprek met de gemeente en andere betrokken partijen. Daarna kunnen we gaan rekenen en tekenen. Dat vergt helaas veel tijd.” In de tussentijd gaat de ontwikkelaar op zoek naar tijdelijke invullingen voor de lege panden in het winkelcentrum. Wanneer de klant iets zal merken van de opknapbeurt durft Lüschen niet te zeggen. “Dat is niet te voorspellen. De procedures zijn gecompliceerd en we moeten rekening houden met een heleboel dingen. We zetten er vaart achter, maar gaan ook zorgvuldig te werk.”

Gedateerd
WPRI koopt gedateerde winkelcentra in Nederland en tovert deze om tot aantrekkelijke koop- en ontmoetingsplaatsen. “We zien mogelijkheden die anderen niet zien. Ook in Duiven”, zegt Lüschen. “En een vitaal winkelcentrum is essentieel voor de leefbaarheid van een dorp.” De Passage in Duiven is het vierde project van WPRI, naast winkelcentra in Roosendaal, Den Haag en Enschede.

“Soms loopt hier helemaal niemand rond”
“Dat zou fantastisch zijn en moedig ik alleen maar aan.” Winkelier Theo Bodde reageert enthousiast op de plannen van WP Retail Invest, de nieuwe eigenaar van De Passage in Duiven. ‘Hier moet wat gebeuren.” Dat vindt schoonheidsspecialiste Lisanne bij Tanning & Beauty Lounge ook. De panden tegenover en naast de zonnestudio staan leeg. “Het is zonde, want het winkelcentrum biedt heel wat mooie mogelijkheden voor ondernemers. Maar de leegstand schrikt winkeliers af”. Een medewerkster van modeketen Shoeby noemt het winkelcentrum uitgestorven. “Het is verschrikkelijk. Soms loopt er helemaal niemand rond.” Ze vindt dat De Passage vooral lijdt onder het gebrek aan eenheid. “De helft van de winkeliers is open op koopzondagen, de andere helft niet. Als klanten niet weten waar ze aan toe zijn, dan komt dat de leegstand ook niet ten goede.”

“Komt ook door het online shoppen”
“Troosteloos”, dat is wat een groot deel van het huidige winkelcentrum nu uitstraalt, zegt Monique Gerritsen uit Duiven. “Met name door de leegstand. Ik kom hier ook niet vaak, nu moest ik even bij Kruidvat zijn.” Een opknapbeurt met nieuwe winkels lijkt haar prima, als er maar geen kledingzaak komt. ‘Die hebben we genoeg.” Oppas-oma Conny van Setten uit Gaanderen loopt bijna wekelijks met haar kleinkind in De Passage. ‘Vier jaar geleden was het nog vol. Ik vind het jammer. Ik denk dat het ook komt door het online shoppen, de leegstand. Ik hoop dat ze er hier weer wat moois van maken.”

Bron: De Gelderlander, 23-09-2020