De meeste wijkwinkelcentra in ons land staan er goed voor. Ruim 80 procent van de 632 centra trekt voldoende klanten en scoort een dikke voldoende. Bij slechts 34 winkelcentra is sprake van veel en langdurige leegstand. Dat blijkt uit onderzoek van vastgoedbureau Colliers International.

Het bureau analyseerde de centra in de periode 2004-2019 en komt tot de conclusie dat wijkwinkelgebieden de afgelopen vijftien jaar tijd zijn gegroeid in omvang, aantal en ook de samenstelling is sterk gewijzigd. Er zijn vooral meer kappers bijgekomen en het aantal massagesalons is bijna verviervoudigd. Videotheken zijn bijna verdwenen en het aantal bankkantoren is met twee derde gedaald. “Ondanks de groei van online shoppen, doet de buurtwinkel het eigenlijk supergoed. Sleutel tot succes is de aanwezigheid van een supermarkt zoals Jumbo of AH in combinatie met een budget super. Deze winkels trekken dagelijks veel publiek en daar profiteren andere winkeliers ook van. Sowieso doen zaken die verse producten verkopen, het goed. Denk aan bakkers, slagers en viswinkels”, aldus Frank Verwoerd, hoofd research bij Colliers.

Bevolkingsgroei
Uit het onderzoek blijkt dat het aantal wijkwinkelcentra sinds 2004 is toegenomen met 6,6 procent. Waren er in die tijd nog 593 van dit soort winkelgebieden, inmiddels staat de teller op 632. Verwoerd: “Dat lijkt veel, maar de groei is vrijwel gelijk aan de bevolkingsgroei in deze periode. De gemiddelde oppervlakte per centrum groeide de afgelopen vijftien jaar wel flink: van 3.360 vierkante meter naar 4.080 vierkante meter, ofwel met een vijfde. Dit komt vooral doordat supermarkten groter zijn geworden om de consument beter te bedienen.”

Door de digitalisering is de samenstelling van veel centra veranderd. In 2004 was in bijna de helft van de winkelgebieden nog een videotheek te vinden, daar zijn er nog vijf van over. ,,Op deze locaties zijn bedrijven met diensten producten gekomen die simpelweg niet digitaal kunnen worden aangeboden. Voorbeelden zijn schoonheidssalons, kappers, tattoo- en piercingshops. Maar ook horecazaken waarbij de focus ligt op bezorgen en afhalen, zoals Domino’s Pizza en Taco Mundo, zijn als paddenstoelen uit de grond geschoten.’’

Winkelleegstand
In de provincies Drenthe, Groningen en Utrecht staan de centra met de laagste winkelleegstand. Limburg scoort veruit het slechtst. Als je kijkt naar steden, doet Zoetermeer het bijzonder goed. In de Zuid-Hollandse plaats staan alleen maar wijkwinkelcentra die hoog scoren in het Colliers-onderzoek. “Succesvolle wijkwinkelcentra zijn erin geslaagd hun samenstelling te veranderen en zo de plek te worden om naartoe te gaan voor functionele activiteiten die bewoners graag dicht bij huis doen, maar niet online willen of kunnen regelen’’, concludeert Frank Verwoerd van Colliers. Volgens hem heeft het overgrote deel – ruim 80 procent – van de wijkcentra deze stap gezet en ziet hun toekomst er goed uit. “Voor één op de vijf wijkwinkelcentra is die toekomst minder rooskleurig. Voor 34 centra geldt de vraag of ze nog bestaansrecht hebben. Sloop en herbestemming is wat ons betreft de oplossing om een spookcentrum in de wijk te voorkomen.”

Tij keren
Naast deze 34 probleemcentra komen er uit het onderzoek ook 84 winkelgebieden die er ook niet zo goed voorstaan, maar het tij nog kunnen keren. ”Door de langdurige leegstand is het minder aantrekkelijk voor bezoekers om er heen te gaan. Ook zijn hier veel zaken te vinden met een niet-dagelijks aanbod die veel last hebben van online concurrentie. Het is cruciaal om waar mogelijk meer winkels te openen met producten voor dagelijks gebruik, vrije tijd, verzorging of andere diensten die niet of nauwelijks online plaatsvinden. Ook een renovatie kan zo’n wijkcentrum een nieuwe start geven. En de bereikbaarheid met de auto en het openbaar vervoer speelt een belangrijke rol in het wel of niet slagen.” Colliers International heeft goede hoop voor de wijkwinkel. “Deze centra hebben bestaansrecht, dat is ons meer dan duidelijk geworden. Niet alles is online te koop.”

Lees hier het volledige rapport van Colliers.

Bron: AD (18-01-2020)